När jag var liten

När jag var liten brukade pappa aldrig vara hemma. Han gick ut med "göbbarna" (han kallade dem det när han var berusad. Han kallade dem alltid det) varje kväll direkt efter jobbet.

Mamma nattade mej varje kväll. Hon läste mej en saga, räknade mina tår, pussade mej på kinden, och viska god natt. sen gick hon.

Varje morgon vaknade jag, runt tre.. Det var då pappa kom hem. Han lät nere i vardagsrummet, där han satt och muttrade för sej själv. Jag kunde ligga vaken och lyssna på honom i timmar.

Ibland kom han upp till mej.. Pappa.. Han öppnade försiktigt dörren, och så stod han där. Han stod där, och tittade på mej. Länge. Andades konstigt. Och jag låg vaken, men kisade bara. Så stod han, i timmar.

En svart silhuett, avtecknad mot ljuset i rummet intill. Det är pappa för mej det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0